De Noorse rederij Fjord Line

Fjord Line vaart vanaf 2013 tussen het Noorse Sandefjord en Strömstad in Zweden over de Oslofjord.

De Noorse rederij Fjord Line plant voor 2013 een nieuwe veerverbinding over de buitenste Oslofjord met twee dagelijkse verbindingen tussen Sandefjord in de Noorse provincie Vestfold en het Zweedse Strömstad. De aanvragen zijn inmiddels bij beide havens neergelegd. “Wij willen reizigers laten profiteren van een nieuw, concurrerend aanbod en daarmee een einde maken aan de monopoliepositie, die momenteel in het personen- en vrachtvervoer tussen Noorwegen en Zweden heerst”, zegt Ingvald Fardal, de managing director van Fjord Line over de nieuwe plannen.
Aan Noorse zijde waren meerdere havens in Vestfold en Telemark kandidaat voor de nieuwe route van Fjord Line. “Wij zijn tot de conclusie gekomen, dat het voor zowel de reizigers als de bedrijfsvoering van Fjord Line de beste oplossing is om, parallel aan Color Line, tussen Sandefjord en Strömstad te varen”, aldus Fardal. De vaar- en reistijd op dit traject bedraagt 2,5 uur, vanaf Langesund had de overtocht een uur langer in beslag genomen.

Op de nieuwe verbinding wordt de MS Bergensfjord ingezet, die nu nog op Fjord Lines traject in West-Noorwegen vaart. Zodra de nieuwe, momenteel in aanbouw zijnde cruiseferry’s van Fjord Line in oktober 2012 en voorjaar 2013 in bedrijf worden genomen, komt het schip begin volgend jaar vrij voor de nieuwe verbinding met Zweden. Voordat het schip opnieuw in gebruik wordt genomen, wordt de in 1993 opgeleverde MS Bergensfjord omgebouwd voor het vervoer van 1.770 passagiers en 370 vrachtwagens.

Havens moeten concurrentie bevorderen
Volgens Ingvald Fardal heeft Fjord Line de surveillance-autoriteit van de Europese Vrijhandelsassociatie (EFTA) ingelicht over de plannen voor een nieuwe verbinding tussen Noorwegen en Strömstad. De ESA legde Color Line onlangs een boete ter hoogte van 145 miljoen Noorse kronen (ongeveer 19,5 miljoen euro) op, omdat het met de haven in Strömstad overeengekomen monopolierecht als concurrentiebeperkend kan worden beschouwd. Color Line heeft deze sanctie geaccepteerd.
“Deze beslissing maakt duidelijk dat de verantwoordelijke autoriteiten concurrentiebeperking binnen het vaarverkeer tussen Noorwegen en Zweden niet zullen accepteren. Wij gaan er daarom vanuit dat de havens in Sandefjord en Strömstad bij de behandeling van onze aanvraag rekening zullen houden met de noodzaak van een grotere concurrentie op dit traject”, licht Fardal toe. Hij ziet in de nieuwe verbinding grote mogelijkheden voor de havens en de aangrenzende regio’s: “Meerdere dagelijkse verbindingen betekenen voor de havens hogere inkomsten en een effectiever gebruik van het havengebied. Daarnaast komt het toenemende verkeer ten goede aan de regio’s aan zowel Noorse als Zweedse zijde.”

Feiten over Fjord Line
Fjord Line is een moderne veermaatschappij die veilige en comfortabele veerdiensten tussen Noorwegen en het vaste land verzorgd. De veermaatschappij opereert met de passagiersferry  MS Bergensfjord – tussen Bergen, Stavanger en Hirthals – en de HSC Fjord Cat – een expresdienst in de zomermaanden tussen Kristiansand en Hirthals. Naast het vervoer van passagiers, verzorgt Fjord Line ook het vervoer van allerlei soorten (vracht)wagens en goederen. De divisie goederenvervoer van Fjord Line in Noorwegen en Denemarken zorgt voor een snelle een efficiënte afhandeling. De veermaatschappij heeft twee nieuwe schepen in aanbouw, en zodra deze in de vaart worden genomen, zal er gedurende het gehele jaar sprake zijn van een dagelijkse verbinding tussen Bergen, Stavanger en Hirthals, en tussen Hirthals en Langesund.

Fjord Line werd opgericht in 1993 en heeft circa 250 mensen in dienst, waarvan 85 werkzaam aan land in Bergen, Stavanger, Egersund, Kristiansand en Hirthals, en 165 op de veerboten. Gedurende de zomermaanden neemt het aantal werknemers met zo’n honderd toe. Ingvald Fardal is de CEO van Fjord Line sinds 2007.

Comments are closed.